- Vissa kommer också att behöva deklarera moms för sina anställdas mat- och transportkuponger.
- Vilken typ av voucher företaget ger avgör när moms tas ut
- Egenföretagare kan dra av moms på matkuponger om de uppfyller kraven
Egenföretagare och små och medelstora företag som De ersätter en del av lönen med matkuponger de kanske måste utfärda en momsfaktura till sina egna anställda. Skyldigheten beror på vad som överenskommits med arbetaren och villkoren för kupongen, som Raquel Jurado, en tekniker vid Registry of Tax Advisory Economists (REAF), förklarade för denna tidning. Två aspekter som företag bör se över när de erbjuder mat eller transporter som en del av personalens ersättning.
Experten klargjorde att tillhandahållandet av dessa förmåner inte automatiskt innebär att företaget måste ta in moms och utfärda en faktura till sina anställda. Först måste du kontrollera om arbetaren ger något tillbaka, t.ex. Om du betalar för tjänsten eller går med på att få mindre lön i pengar.
Om en anställd byter ut 200 euro i lön mot kuponger som endast är avsedda för måltider på restauranger på halvön och Balearerna, påpekade Jurado att ”företaget måste behandla sin leverans till arbetaren som en momspliktig tjänst på 10 %.”
Nästa steg är att kontrollera Hur kortet fungerar. ”Företaget måste kontrollera vilka varor eller tjänster som kan köpas med kortet”, förklarade Jurado. Dess villkor avgör om skatten tillämpas när vouchern levereras eller när den anställde använder den.
REAF-teknikern tillade att verksamheten i princip kan dra av den moms du har betalat vid köp dessa förmåner, så länge deras leverans till arbetaren i utbyte mot en del av lönen är skattepliktig och kraven är uppfyllda.
Vissa kommer också att behöva deklarera moms för sina anställdas mat- och transportkuponger.
En överenskommelse om att få mindre lön i pengar kan ändra skatteplikterna för verksamheten. När en anställd går med på att ersätta det beloppet med mat- eller transportkuponger, får företaget något i utbyte mot förmånen det ger: arbetarens avstående från en del av sin lön i kontanter.
Detta utbyte är den första aspekten som måste analyseras för att fastställa hur verksamheten beskattas. Juryn klargjorde att överväga en förmån som naturalön i personlig inkomstskatt ”översätts inte automatiskt till att det finns en transaktion mot vederlag för momsändamål.”
Det vill säga att för att anse att tjänsten tillhandahålls i utbyte mot betalning är det nödvändigt att kontrollera vad företaget faktiskt får av den anställde. Denna betalning kan göras med pengar eller på annat sätt, som att avstå från en lön.
REAF-teknikern påpekade fyra situationer där du kan finns det utbytet:
- Arbetaren betala för förmånen: Betala ett belopp till företaget för att få kupongen eller tjänsten.
- Acceptera det en del av din lön dras av: lNedsättningen av lönen i pengar avtalas i utbyte mot förmånen.
- Välj en fördel som Det innebär att avstå från lön: Inom de alternativ som verksamheten erbjuder, välj en tjänst och, som en konsekvens, ta ut mindre pengar.
- Kontraktet binder en specifik del av arbetet med förmånen: Avtalet eller ett tilläggsdokument fastställer uttryckligen att detta arbete, ekonomiskt värderat, utgör betalning för den mottagna varan eller tjänsten.
Därför måste egenföretagaren eller SMF se över löneavtalet och hur det tillämpas i praktiken. Verifieringen består av att identifiera om det finns en utbetalning eller ett löneavstående kopplat till förmånen, eller någon av de andra situationer som Jurado beskriver.
När detta utbyte har verifierats, Det återstår att granska vilken typ av voucher. Dess villkor avgör om moms tillämpas när den levereras till den anställde och en faktura utfärdas, eller om den slutliga inköpsskatten tillämpas när den används.
Vilken typ av voucher företaget ger avgör när moms tas ut
Två kort med samma saldo De kan ha en annan momsbehandling. Skillnaden är vad de låter dig köpa och var de kan användas. För egenföretagare eller små och medelstora företag kan dessa villkor avgöra om en faktura måste utfärdas när vouchern levereras till arbetstagaren eller om den slutliga inköpsskatten tillämpas när den används.
När det från början är känt var köpet kommer att göras och vilken moms som motsvarar det, anses vouchern vara en envärd bindning. Jurado gav som exempel en voucher som endast låter dig betala för en måltid på en restaurang, med en moms på 10%. ”Sedan obligationen är utfärdad den tillämpliga momsen är redan känd”, förklarade han. För att tillämpa detta exempel på spansk moms måste det vara restauranger som ligger på halvön och Balearerna.
Situationen förändras med multifunktionella bonusarsom gör att du kan göra köp vars moms ännu inte kan fastställas vid utfärdandet av dem. Experten använde som exempel ett presentkort med vilket Du kan köpa böcker till 4 % och andra produkter till 21 %. ”Innan kunden använder kortet är det inte känt vilken typ av moms som motsvarar”, sa han.
I dessa multipurpose vouchers genererar inte leveransen till den anställde moms på de produkter eller tjänster som kommer att köpas senare. Den skatten tillämpas när arbetaren löser in vouchern. Informas svar klargör det Företaget behöver inte utfärda en faktura för leverans av multifunktionskupongen. I univalenta följer överföringen den behandling av köpet som de berättigar dem till.
Så här fungerar det exemplet med 200 euros lön ersatt av matkuponger. Om dessa kuponger är enkla ändamål och endast tillåter dig att betala för måltider på restauranger på halvön och Balearerna, måste företaget fakturera deras leverans till den anställde med moms på 10 %, vilket förklaras av Jurado. Skyldigheten uppstår när kupongerna levereras, utan att vänta på att arbetaren ska spendera dem.
Egenföretagare kan dra av moms på matkuponger om de uppfyller kraven
Den moms som betalas till leverantören kan minska vad verksamheten måste betala till statskassan. Om egenföretagaren eller små och medelstora företag har rätt att dra av det kan de dra av det från den moms som de har lagt på sina egna fakturor vid beräkningen av sin deklaration. Denna möjlighet räknas även vid bedömning av kostnaden för en flexibel ersättningsplan.
Juryn påpekade det ”Företaget kan i princip dra av ingående moms vid förvärv av varor eller tjänster som sedan levereras till arbetstagaren i utbyte mot en del av lönen.” Ingående moms är vad företaget betalar till leverantören när det förvärvar dessa varor eller tjänster.
REAF-tekniken villkorade denna möjlighet med att leveransen till den anställde utgjorde en verksamhet med skattepliktig vederlag och de allmänna avdragskraven uppfyllda. Därför är det nödvändigt att kontrollera Vilken moms kan dras av i den specifika planen och under vilka förutsättningar.
Bland dessa krav är att ha den faktura som motiverar den skatt som betalas till leverantören. Skatteverket påminner om att mottagaren av köpet måste ha denna handling för att kunna dra av moms. Verksamheten ska behålla fakturorna som stöder de belopp du inkluderar i din avkastning.
Den ekonomiska effekten av planen kommer att bero på både moms som företaget ska deklarera för leverans av verifikationerna samt det som kan dras av för dess förvärv. Genom att granska båda beloppen kan du bedöma hur mycket skatt verksamheten hamnar på som kostnad, utan att anta att all moms som betalas till leverantören blir avdragsgill.
