Tusentals egenföretagare kommer att behöva möta detta andra inkomstbetalningen med statskassan motsvarande år 2025. Detta belopp representerar 40 % av skatteskulden för dem som valt den ordinarie uppdelningen av personlig inkomstskatt. Regelverket tillåter dig att begära ytterligare anstånd, men egenföretagaren måste först genomföra en serie av åtgärder för att säkerställa att den andra hemvistpositionen ersätts genom det nya förfarandet.
Källor från Skatteverket bekräftade för denna tidning att det fortfarande finns tillräckligt med tid för att genomföra proceduren, dock De rekommenderar att du inte lämnar den under de senaste dagarna. Specifikt rekommenderar de att egenföretagare som behöver skjuta upp denna betalning bör försöka få processen avslutad före den 26 oktober.
Anledningen är enkel. Han egen företagare måste först återkalla hemvisten av den andra betalningen och därefter begära anstånd med skulden. Även om det elektroniska kontoret självt tillåter dig att fortsätta med begäran när proceduren väl har startat, rekommenderar finansministeriet att du lämnar tillräckligt med marginal så att operationen registreras korrekt och att eventuella problem med debiteringsordern undviks.
Egenföretagare kan fortfarande skjuta upp den andra inkomstutbetalningen före november
Den ordinarie inkomstdelningen tillåter att skulden betalas i två delar: en första delbetalning på 60 % och en andra delbetalning på 40 %. För deklaration som motsvarar verksamhetsåret 2025 ska det andra beloppet betalas senast den 5 november 2026. Detta fastställs av Order HAC/277/2026 som reglerar årets Inkomstkampanj.
Att ha valt denna delbetalning hindrar dock inte att egenföretagaren senare begär anstånd med det belopp som fortfarande är kvar. Skatteverket tillåter dig att begära uppskjutande av skulder när den ekonomisk-finansiella situationen av den skattskyldige tillfälligt hindrar honom från att göra betalningen inom den fastställda tiden.
Detta kan vara särskilt användbart för de egenföretagare som De gjorde den första betalningen i juni och nu vet de att de inte kommer att ha tillräckligt med likviditet för att ta det andra. Istället för att möta de återstående 40 % på en gång i november, kan de be statskassan att tillåta dem att betala det på ett uppskjutet sätt.
Nyckeln är inne vänta inte på själva 5 november. Även om det är tidsfristen för att betala den andra ordinarie delbetalningen måste den som vill ersätta autogiroavgiften med anstånd först vidta nödvändiga åtgärder.
Finansministeriet rekommenderar att förfarandet avslutas före den 26 oktober
Källor från Skatteverket rekommenderar att egenföretagare behöver detta uppskov Gå inte längre än till 26 oktober.
Detta är inte en ny laglig tidsfrist som fastställts av finansministeriet. Enligt Skatteverket skulle den 26 oktober vara gränsen för att lämna tillräcklig marginal mellan begäran och utgången av den andra betalningen.
Rekommendationen blir viktig eftersom Processen handlar inte bara om att markera en ruta att berätta för statskassan att egenföretagaren vill betala senare. Först måste du agera på autogiro som godkändes när du lämnade in deklarationen.
Egenföretagare ska återkalla autogiro innan han begär anstånd
Han förfarandet har två delar. Den första består i att återkalla autogiro av den andra betalningen som egenföretagaren valde när de lämnade in sin deklaration.
De Det andra är att behandla erkännandet av skulden och begäran om anstånd hos Skatteverket.
Det elektroniska huvudkontoret för AEAT tillåter göra begäran om uppskov elektroniskt och därefter få tillgång till bearbetningsstatusen för filen. För att lämna in en begäran kan den skattskyldige identifiera sig med hjälp av ett elektroniskt certifikat, elektroniskt DNI eller Cl@ve, bland annat som stöds.
När ansökan är inlämnad, Treasury analyserar filen och, i förekommande fall, kan kräva ytterligare dokumentation. Skatteverket påpekar att framställningar i förekommande fall ska motivera de ekonomisk-finansiella svårigheter som hindrar betalning inom fastställd tid.
Det är därför det är viktigt att egenföretagare förväxlar inte den initiala fördelningen av inkomsten med det nya uppskjutandet. Den första låter dig betala automatiskt 60 % och 40 %. Den andra är en ytterligare begäran om mer tid på det fortfarande utestående beloppet.
Skatteverket rekommenderar att inte skynda på tidsfrister och begära anstånd så snart som möjligt
En av de största riskerna med att skynda på processen är att autogiroordern och den begäran om uppskov kan bli okoordinerad.
Om egenföretagaren väntar till de sista dagarna och förfarandet inte är korrekt behandlat innan debiteringen behandlas, kan de upptäcka att förvaltningen försöker ta ut den andra delbetalningen på kontot som de hade autogiro.
Detta är särskilt känsligt om egenföretagaren har lämnade kontot tomt eftersom han räknade med anståndet Det skulle redan vara i drift.
Rekommendationen är därför att inte vänta med att se om finansministeriet lyckas ta ut avgiften eller inte. Det kloka är att återkalla autogiro och behandla anståndet med tillräcklig marginal.
Skatteverket har till och med ett verktyg för att kontrollera status för autogiro och kontrollera utskick av order till finansiella enheter.
Om betalning inte sker inom frivilligperiod och skulden går in i exekutionstiden, får de tillägg som föreskrivs i skattebestämmelserna tillämpas. Att låta en räkning returneras på grund av bristande balans är därför inte ett alternativ till uppskov.
Hur begär man uppskov med den andra inkomstbetalningen?
Förfarandet tillåter en egenföretagare som inte kan överta den andra betalningen på en gång, begära att skulden är fördelat på flera löptider.
Till exempel skulle en egenföretagare som hade en inkomst på 5 000 euro och hade betalat 3 000 euro i den första delbetalningen fortfarande ha 2 000 euro utestående för november.
Dessa 2 000 euro är vad du kan försöka skjuta upp. I ansökan Du måste ange betalningsvillkoren och bankkontot för autogiro av avbetalningarna, förutom antalet avbetalningar och periodiciteten. Själva AEAT-huvudkontoret låter dig konsultera och därefter hantera filen.
Situationen skulle vara liknande med en mindre skuld. Om deklarationen hade gett ett resultat att deponeras på 1 000 euro hade den första delbetalningen varit 600 euro och det hade varit 400 euro kvar till november. Den egenföretagare Du kan begära uppskov med dessa 400 euro istället för att möta hela beloppet på en gång.
Att begära anstånd innebär givetvis inte att det automatiskt beviljas. De AEAT måste behandla begäran och kan godkänna denändra de föreslagna villkoren eller begära ytterligare information.
Stora belopp kan kräva mer dokumentation
Upplösningstiden kan variera beroende på omständigheterna för varje fil. Skatteverket anger själv att det under handläggningen analyserar den sökandes ekonomisk-finansiella situation och i förekommande fall lämnade garantier.
I större förfrågningar kan det också vara krävs för att tillhandahålla ytterligare dokumentation. Gränsen som för närvarande fastställs för att vara befriad från att lämna garanti är 50 000 euro, i enlighet med gällande regler.
Därför, ju större belopp som egenföretagaren behöver skjuta upp eller desto mer dokumentation kan de kräver filenär det mer vettigt att starta processen i förväg.
