Den obligatoriska elektroniska fakturan har nu en officiell kalender. Publiceringen av Treasury Order 1028/2026 i BOE och dess ikraftträdande den 6 oktober har aktiverat de tidsfrister som kommer att avgöra när egenföretagare och företag måste anpassa sig. Källor från Skatteverket bekräftar för denna tidning att regeln markerar början på beräkningen att tillämpa det nya systemet i tre faser.
De första skyldiga kommer att vara affärsmän och proffs vars verksamhetsvolym har överstigit åtta miljoner euro under föregående kalenderår. Alla fakturor som skickas eller tas emot med andra företag från 6 oktober 2027 De måste vara elektroniska. Samtidigt måste de också kommunicera fakturastatus och betalningsinformation.
Resten av egenföretagare och företag kommer att ha till den 6 oktober 2028 att börja utfärda, skicka och ta emot elektroniska fakturor i verksamhet med andra företag. Egenföretagare kommer också att ha ett extra år på sig att fullgöra skyldigheten att meddela status för fakturor och betalningar. Den sista fasen börjar den 6 oktober 2029.
Små och medelstora företag som tjänar mer än åtta miljoner euro måste använda elektroniska fakturor på ett år
Den första fasen inleds om tolv månader. Från och med den 6 oktober 2027 måste entreprenörer och yrkesverksamma vars verksamhetsvolym har överskridit åtta miljoner euro under det föregående kalenderåret använda elektronisk faktura i verksamhet som ligger inom skyldigheten. I grund och botten när de arbetar med andra företag, eftersom försäljning till slutkonsument även fortsättningsvis kommer att vara undantagen från denna skyldighet.
Det handlar inte bara om stora företag. Kriteriet gäller alla affärsmän och professionella, så en egenföretagare fysisk person som överstiger den volymen av verksamheten skulle också gå in i den första fasen.
Dessutom, som förklaras av expertkällor, siffran på åtta miljoner som fastställts av lagen Det hänvisar inte till vinster eller prestationer som genereras av verksamheten efter att ha täckt utgifter.. Detta är volymen av operationer beräknad enligt momsreglerna. Skatteverket kommer själv att använda detta kriterium för att avgöra vilka skattebetalare som går in i den första fasen.
Dessa företag kommer att behöva utfärda, skicka och ta emot elektroniska fakturor via system som föreskrivs i bestämmelserna. De måste också rapportera om status för fakturor – skickade, mottagna – och betalningar från första stund.
Under de första tolv månaderna av ansökan, dessutom företag och yrkesverksamma med mer än åtta miljoner euro De måste åtfölja de elektroniska fakturorna de utfärdar med ett PDF-dokument som garanterar deras läsbarhet, såvida inte mottagaren uttryckligen samtycker till att ta emot dem i originalformat.
Vilka små och medelstora företag måste anpassa sig till elektroniska fakturor och hur beräknas faktureringen?
För närvarande har skyldigheten inte utformats av sektorer. Nyckeln är inne Vilken typ av verksamhet bedriver verksamheten? och vem är din kund.
Kunglig förordning 238/2026 slår fast att företagare och yrkesverksamma som ska använda elektroniska fakturor ska använda elektroniska fakturor. är skyldiga att utfärda en faktura när mottagaren är en annan affärsman eller yrkesutövare som har sitt säte för sin ekonomiska verksamhet i Spanien, ett fast driftställe eller, i annat fall, sin hemvist eller hemvist, förutsatt att verksamheten är inriktad på denna destination.
Därför skyldigheten kommer att påverka mycket olika aktiviteter. En konsult som fakturerar ett företag, en elektriker som utför arbete för ett annat företag, ett transportföretag som tillhandahåller tjänster till ett företag eller en restaurang som fakturerar en cateringtjänst till ett företag kommer att finnas i systemet när verksamheten uppfyller kraven.
För närvarande finns ingen allmän uteslutning per sektor. Trots det tillåter regeln Ministeriet för ekonomi, handel och näringsliv kan senare utesluta viss verksamhet om det är nödvändigt för att en sektor ska fungera väl ekonomiskt. Dessa undantag kommer att ha en allmän tillfällig karaktär och måste svara på relevanta anpassningssvårigheter.
Det finns också specifika operationer som utelämnas. Bland dem finns dokumenteras med vanliga förenklade fakturor. Undantaget omfattar inte kvalificerade förenklade fakturor som kan omfattas av skyldigheten.
De Försäljning till privatpersoner är inte heller en del av denna B2B-plikt. Den nya elektroniska fakturan påverkar relationerna mellan affärsmän och proffs. Därför kommer ett företag som säljer direkt till konsumenter inte behöva konvertera varje försäljning till allmänheten till en elektronisk faktura enligt denna regel.
Men det betyder inte att verksamheten är helt åsidosatt. Om samma företag fakturerar ett annat företag måste det anpassas för den verksamheten. Och du måste också vara beredd på att ta emot elektroniska fakturor från dina leverantörer när de är det verksamheten faller inom skyldigheten.
Egenföretagare har fram till 2028 eller 2029 på sig att helt anpassa sig till elektroniska fakturor
Det andra stora datumet på kalendern kommer att vara den 6 oktober 2028. Den dagen börjar skyldigheten för resten av affärsmännen och yrkesverksamma som inte har överskridit åtta miljoner euro av handelsvolymen under föregående kalenderår.
Här är majoriteten av egenföretagare och småföretag. Från och med det datumet måste de utfärda, skicka och ta emot elektroniska fakturor i sin B2B-verksamhet som ingår i regelverket.
Skillnaden mellan 2028 och 2029 är viktig. Alla egenföretagare kommer inte att behöva uppfylla alla skyldigheter i systemet samtidigt.
De företag och andra juridiska personer med en verksamhetsvolym som är lika med eller mindre än åtta miljoner euro kommer att behöva kommunicera även faktura- och betalningsstatus sedan 6 oktober 2028.
Å andra sidan kommer egenföretagare och enheter under inkomstfördelningssystemet att ha ytterligare ett år för denna specifika del av systemet.
Information om betalningsstatus kommer att vara obligatorisk för alla 2029
Han Den 6 oktober 2029 börjar för privatpersoner och enheter under inkomsttilldelningssystemet skyldigheten att meddela status för fakturor och betalningar.
Detta innebär att Egenföretagare kommer att behöva anpassa sitt system vid två olika tidpunkter. Först måste du kunna utfärda, skicka och ta emot elektroniska fakturor från och med oktober 2028. Sedan måste du införliva kommunikationen av information om status för dessa fakturor och deras betalningar från oktober 2029. Tills dess kommer denna information att vara frivillig för denna grupp. Skatteverket
När det gäller plattformen kommer Skatteverket att tillåta flera alternativ för att följa lagen: privata plattformar, den offentliga finansförvaltningen eller en kombination av båda. Skatteverket kommer att utveckla en kostnadsfri offentlig lösning speciellt utformad för att underlätta efterlevnad för små och medelstora företag och yrkesverksamma.
De som väljer en Den privata plattformen måste också följa reglerna för interoperabilitet. Om de inte använder den offentliga lösningen för att utfärda sina fakturor, måste de samtidigt skicka en trogen elektronisk kopia av varje faktura i UBL-syntaxen som föreskrivs i regelverket.
